Co cię nie zabije – to Cię zmęczy: Wall Ball Shots

Idę o zakład, że gdyby zapytać sto przypadkowych osób, z czym kojarzy im się piłka lekarska, 95% przywołałoby jakieś traumatyczne wspomnienie ze szkolnych lekcji wuefu. Sam takie miałem. Nauczyciel frustrat, jakieś bezsensowne rzucanie piłką na ocenę. Kogo to interesowało, gdy obok było boisko do nogi i kosza?
Minęło 20 lat i piła lekarska stała się jednym z moich ulubionych rekwizytów. Polubiłem ją jeszcze bardziej, gdy na okoliczność kontuzji musiałem obstawić większość ciężarów i skupić się na ogólnorozwojówce. Obecnie dodaję ją niemal do każdego treningu.

Piłka lekarska jest jednym z filarów crossFitu, zaś flagowe ćwiczenie z jej wykorzystaniem – Wall Ball Shots to jeden lepszych CrossFitowych killerów.
Na czym polegają WBS pokazuje filmik poniżej

Na pierwszy rzut oka wydaje się to banalne. Bierzesz piłkę, kucasz, wyrzucasz wstając, łapiesz kucając – proste jak konstrukcja cepa.
Nie dajcie się zwieść pozorom – w tej prostocie tkwi wielka siła i morderczy potencjał.

Jednym z podstawowych założeń treningu funkcjonalnego jest zaangażowanie jak największej liczby stawów i mięśni. Jak do tego dochodzi jeszcze koordynacja i ogólne ogarnięcie – to już w ogóle są delicje i mamy ćwiczenie idealne.
Czy takie są WallBallShoty?
Popatrzmy.

Najpierw kucamy – pracują wszystkie stawy w nogach + biodra.
Następnie jest wyrzut – poza nogami pracuje teraz brzuch, plecy i cały szeroko rozumiany „core”. Do tego dochodzą ramiona, które muszą te sześć/dziesięć kilo wyrzucić w powietrze.
Złapanie piłki to moment, w którym najważniejsze staje się ogarnięcie, bo mówiąc bez ogródek, kto piłki nie złapie ten w mazak wyłapie (uwierzcie mi, 6kilo na twarz to żadna radość – dostałem nie raz).
Ostatni element to powrót do przysiadu – czyli znowu plecy, dół brzucha i nogi po całości.
I jedziemy od nowa 🙂

W jednym ćwiczeniu angażujemy, tak pi razy oko 70% posiadanych mięśni. Uczymy się poprawnego przysiadu (pięty na ziemi), ruchów eksplozywnych (wyrzut) i psychomotorycznego ogarnięcia (pamiętajcie, piłka spada).
Czy jest to ćwiczenie idealne? Pewnie nie dla wszystkich. Można się spierać, czy nie lepsze jest rwanie sztangi z podrzutem. Dla mnie WBS to ćwiczenie skończone. Gdybym na treningu miał robić tylko jedną rzecz, byłaby to zabawa z piłką lekarską.

Poza Shotami, piłka lekarska przydaje się do biegania. Pierwsze sto metrów z dziesiątką na ramieniu wydaje się dziecinnie proste, ale już po dwustu jedynym, na co ma człowiek ochotę, to rzucić tą piłkę w cholerę. Plus biegania z piłą jest taki, że znacząco wzrasta siła i wytrzymałość. Podczas niedawnego wybiegania po lesie byłem zaskoczony, że pomimo świeżego śniegu i ślizgania się na ubitym, czas na kilometr miałem o 30 sekund mniejszy, niż w normalnych warunkach. Ewidentnie był to wynik siłowego biegania z piłką lekarską.
Pół kilometra przed i po treningu robi swoje.

Drugim fajnym ćwiczeniem z piłką jest „ruski twist”. Tu pójdę na łatwiznę i posłużę się filmikiem.

Wygląda niepozornie, ale jak większość niepozornych ćwiczeń, daje w dupę, że hej. Poczujesz brzuch, poczujesz ręce.
Poczujesz, że masz ochotę  komuś tą piłką pier*** ekhem, ten teges…

Moim piłkowym faworytem (a raczej faworytą) jest WOD oparty tylko na piłce lekarskiej. Karen – bo tak się ów WOD nazywa –  wymaga od ciebie tylko jednego: 150 Wall Ball Shotów w czasie poniżej 12 minut.
Brzmi banalnie? To zapraszam do zabawy z Karen.
Nie raz nazwiesz ją suką.
A potem do niej wrócisz 😉

 

Reklamy

2 thoughts on “Co cię nie zabije – to Cię zmęczy: Wall Ball Shots”

  1. Ja je polubilem od pierwszego spotkania z Karen. Wcześniej jakoś ich nie szanowałem, bo "co to za ćwiczenie z piłką lekarską – phi…"
    Dopiero gdy zebrałem porządny wpierdol, nabrałem do nich szacunku i sympatii

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s