Obywatelu, zrób sobie dobrze sam

Znakiem rozpoznawczym CrossFitu jest trening w trupa. RX, odcinka, pozrywana skóra dłoni –  wszyscy wiemy o co chodzi a kto nie wie – ten zobaczy na filmikach w internecie. Jednak żeby ta krew, pot i unosząca się w powietrzu magnezja były możliwe, żeby ten silnik żyłować aż śrubki zadzwonią, potrzebny jest odpowiedni warsztat remontowy – zajezdnia, na której można dokonać  zwykłego codziennego przeglądu, dzięki któremu oszczędzimy sobie dłuższego postoju na poboczu.

Serwisowanie silnika opiera się na trzech filarach. Pierwszy i najważniejszy to sen – bez snu nie ma mowy o lataniu na wysokości lamperii. Druga jest dobra micha – bo nawet hummer nie pociągnie długo na ruskiej ropie. Trzecim zaś masaż, rolowanie – i tymże właśnie trzecim filarem (hello emeryturko!)  chciałbym się dzisiaj zająć.

Zabawki dla normalnych inaczej

Pierwszym i absolutnie podstawowym narzędziem do rolowania po treningu jest miękki piankowy wałek.  Położyłem sie na nim raz, czy dwa, poczułem że nic nie czuję a skoro nic nie czuję to znaczy że nic nie daje i od tamtej pory nawet go ręki nie biorę. Rzecz jasna są ludzie, którzy się na nich rolują a nawet twierdzą, że czują się po tym lepiej, ale w moim przypadku to zupełna strata czasu.
Dlatego moim podstawowym narzędziem do rolowania jest wałek z małymi wypustkami zwany też „wałkiem minimum”.

zwykly
Opcja minimum dla tych, którzy nie lubią jak boli

Wałek podstawowy kupiłem dobry rok temu na allegro i od tego czasu służy mi do masażu a córce do zabawy. Zapłaciłem za niego jak za zboże (bodaj 140 zeta, o ile dobrze pamiętam) ale spisuje się wyśmienicie, nie odkształca i w ogóle jest wart swoich pieniędzy. Wspominam o kasie, ponieważ swego czasu szał robiły rollery z biedronki, które można było kupić za ok 40 złotych. Rzucili się na nie ludzie jak Krynia Pawłowicz na słownik języka Polskiego, po czym okazało się, że rollery pękają, odkształcają się i ogólnie rzecz biorąc zachowują się stosownie do swojej ceny.

„Wałka minimum” używam tylko wtedy, gdy jestem koszmarnie obolały i krzywię się od samego faktu, że żyję albo roluję jakieś szczególnie delikatne partie.  Przyzwyczaiłem się do niego na tyle, że nie daje mi takich bodźców, jakich od niego oczekuję – ale to nie znaczy, że jest zły. Zwyczajnie mam wysoką odporność na ból i używając go mam wrażenie, że miziam się zamiast rolować.

Alternatywą dla wałka minimum może być… rura kanalizacyjna. Kilka razy słyszałem już opinię, że kawałek zwyczajnej, kupionej w Obi, czy innej Castoramie rury kanalizacyjnej sprawdza się wyśmienicie. Sam tego nigdy nie próbowałem, ale wiem, że ludzie się na tym rolują i nie narzekają.

Kwadrans dla masochisty

Ponieważ lubię, jak boli, najczęściej stosowanym przez mnie wałkiem jest egzemplarz z dużymi wypustkami, którego używam do rolowania absolutnie wszystkiego. Nie jest przyjemny, ale robi konkretną robotę – toteż nie ma dnia żebym nie spędził na nim kwadransa, tudzież dwóch.

kolczasty
„Look darling, I’m into pretty weird stuff, you know..”

Drugim najczęściej używanym gadżetem bólu jest piłka lacrosse. Jej opinia „narzędzia tortur” jest w pełni zasłużona. Choć jest niewielkich rozmiarów, nie zna taryfy ulgowej i jeśli nie lubisz jak boli (albo przynajmniej nie umiesz wrzucić bólu w koszta) to w ogóle jej nie dotykaj. Podstawową jej zaletą jest to, że jest mała i wejdzie wszędzie. Nie ma takiego mięśnia, czy punktu spustowego, w który nią nie wjedziesz, oraz tak wypchanej torby, by nie zmieściła kulki bólu.  Wszędzie się zmieści i wszędzie wjedzie..
Roluję nią wszystko – stopę, pośladki, biodra, plecy, barki, ramiona – jeszcze się nie zdarzyło, żebym nie był w stanie trafić piłką tam, gdzie boli. Moim zdaniem, w kategorii „sprzęty domowe” jest to  absolutny nr 1 i musowy zakup dla każdego, kto uprawia jakikolwiek sport.

lacrosse_single
Przestań się mazać –  wiem że lubisz, jak boli

Delikatniejszą odmianą piłki lacrosse jest piłeczka do tenisa. Ten arcydrogi sprzęt (około 3 złote w Decathlonie) idealnie nadaje się do rolowania bardziej delikatnych/zbolałych partii ciała –  szczególnie z rana, gdy człowiek jest nie do końca obudzony a przez to wrażliwy. Czochranie się piłką o ścianę to mój codzienny poranny rytuał, dzięki któremu godziny spędzone przed komputerem nie bolą aż tak bardzo.

tenisowa_mala
Bądź dla mnie delikatna, bo jeszcze śpię…

Ciekawą alternatywą dla sprzedawanej za grube dolary gwiazdy śmierci jest nieco większa piłka do tenisa, która w decathlonie kosztuje ok 30 złotych. Z piłką taką idzie się do działu technicznego, prosi o napompowanie „na kamień” i spokojnie można się na niej rolować.  No, może nie do końca spokojnie  – ale na pewno taniej. Wiadomo, że taka alternatywa to nie to samo, co oryginał od dr’a Kellyego, ale też i kasa dużo mniejsza –  a lepiej mieć substytut z Decathlonu niż nie mieć wcale.

walek i pilki

Bardzo przydatnym gadżetem są dwie złączone piłki lacrosse, które mogą rolować dwa punkty jednocześnie. Gadżet ten świetnie sprawdza się też przy rolowaniu przedramienia a w szczególności nadgarstka. Pojedyncza piłeczka potrafi się wyślizgiwać i uciekać (jakby sam ból od rolowania to było za mało) natomiast podwójna lepiej trzyma się nadgarstka i nie ma takiego miejsca, którego się nią nie wymasuje.

double_black
Pieszczotliwie nazywam ją „murzyńskie jajca”

Jako o ciekawostce, należy wspomnieć o psiej zabawce, którą kupiłem w ramach eksperymentu, a która okazała się się być bardzo fajnym rollerem. Co prawda jest mniej skuteczna od piłki lacrosse, niemniej jej nieregularny kształt oraz giętkość sprawiają, że wracam do niej w chwilach, gdy piłka tenisowa to za mało, zaś lacrosse to zbyt wiele, jak na moje możliwości.

psia_zabawka
Ciesz się że nie szczekasz – taki był trening…

Na sali treningowej lubię się rolować przy pomocy sztangi. Jest to dla mnie najwygodniejsza forma rolowania tricepsa, czy łydki – zamiast naciskać całym ciałem w pozycji leżącej, mam pełną kontrolę nad tym, co robię i tylko ode mnie zależy, jak bardzo boli. Nie każda sztanga się do tego nadaje – im tańsza/bardziej zniszczona tym gorzej się w niej tuleje kręcą i trudniej się rolować. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej kręcą się sztangi Eleiko, ale i Proud daje radę.

achilles_sztanga

sztanga2

Najbardziej bolesną, ale też pieruńsko skuteczną formą rolowania łydki i okolic Achillesa jest rolowanie na uchwycie od kettla. Tu nie ma mowy o jakiejkolwiek subtelności i dawkowaniu napięcia. Jest hardkor, łzy i ból przez kilka następnych dni . No ale jak się zakres ruchu poprawia to po prostu poezja…

rolowanie_kettlem
Boli jak wściekłe, ale efekty daje rewelacyjne

Ostatnim gadżetem do masażu są bicze wodne. Wiem, żaden to gadżet i wymaga pofatygowania się na basen – ale efekty jakie przynosi są niesamowite. Napięcia, zakwasy, ponaciągania – nie ma takiego draństwa, którego nie przegoniłaby półgodzinna sesja pod silnym strumieniem wody. Nie jest to co prawda tak przyjemne jak fachowy masaż sportowy, ale cenowo jest bezkonkurencyjne a i z terminami wizyt nie trzeba się dogadywać – po prostu idziesz wtedy, kiedy masz ochotę i siedzisz tak długo, jak masz na to ochotę.
Jedna uwaga: uważajcie stając pod strumieniem wody, bo te mocniejsze mogą Was zwyczajnie przewrócić.

Zestaw minimum za przyzwoite pieniądze

Z akcesoriami do masażu jest jak ze wszystkim innym – produkty markowe kosztują jak zboże a zamienniki bywają zwykłym chłamem.  Nie znaczy to jednak, że trzeba zaraz wywalić pół pensji na gadżety a potem przymierać głodem.

Z mojego punktu widzenia jedynym gadżetem, na zakupie którego nie warto oszczędzać jest roller – casus wałków z biedronki mówi sam za siebie. Sprzęt na którym będziemy sie na nim kładli całym ciałem, uciskali kręgosłup  i inne wrażliwe miejsca  musi być trwały i porządnie wykonany – chyba że chcecie co dwa miesiące wydawać pieniądze na nowy egzemplarz.

Czy kupować zwykły, czy kolczasty? To zależy od twoje tolerancji na ból. Kolczasty robi robotę szybciej, ale nie uznaje miękkiej gry. Na zwykłym zejdzie ci się dłużej – ale nie będziesz wyć z bólu.
Wybór należy do ciebie 😉

Jeśli chodzi o piłki lacrosse to nie ma wielkiej filozofii i zamiast pro sprzętu można kupić zwykłą piłkę tenisową za trzy złote, napomponować na kamień i rolować się do skutku. Wiadomo, lateks lepiej trzyma się gołej skóry, ale dziesięciokrotna różnica w cenie to dość mocny argument –  dlatego w opcji budżetowej kupiłbym dwie piłki tenisowe i jedną napompował na kamień a drugą zostawił w „ustawieniach fabrycznych”.
Jeśli masz fundusze na piłkę lacrosse – polecam zakup podwójnych, złączonych piłeczek – różnica w koszcie nie jest szalona a funkcjonalność dużo większa.

torba
w podróż zabieram tylko najpotrzebniejsze rzeczy…

Roller i piłka to moim zdaniem zestaw minimum dla każdego sportowca-amatora. Roller do większych partii ciała, piłka do „koronkowej roboty” i w zasadzie nic więcej nie potrzeba. Rzecz jasna –  fajnie jest mieć power bandy, floss bandy, kettla i basen kwadrans od domu – ale to są już moim zdaniem „opcje dodatkowe”, bez których można się na amatorskim poziomie zwyczajnie obejść.

Na koniec trzeba zadać sobie pytanie najważniejsze: Czy ja na pewno tego wszystkiego potrzebuję?
Wszystkiego – nie. Jak napisałem wcześniej, w opcji minimum potrzebujesz dobrego rollera i dwóch piłeczek. Bez względu jednak  na to, z czego będziesz korzystał, potrzebujesz jednego: regularnego rolowania.
Nawet jeśli jesteś człowiekiem gumą i robisz najpiękniejszego pod słońcem OHSa kettlem, rolowanie po treningu sprawi, że będziesz szybciej się regenerował, poprawi się twój zakres  ruchu i staniesz się lepszym sportowcem.

Zatem siup na wałek –  i do przodu!

Reklamy

10 myśli na temat “Obywatelu, zrób sobie dobrze sam”

  1. Zamiennikiem podwójnej piłki mogą też być dwie piłki tenisowe (lub lacrosse) włożone do zawiniętej skarpetki. Fajnie narzędzie do mięśni wzdłuż kręgosłupa 😊

    Polubienie

    1. Próbowałem, ale za bardzo mi te piłki po skarpecie latają 😉
      W boxie mam dwie piłki połączone taśmą izolacyjną – i te dają radę wyśmienicie.

      Polubienie

  2. ja, jak wiele kobiet, nie mogę się rollować na wałku z samymi, dużymi wypustkami, bo najnormalniej w świecie robią mi się siniaki (i to takie na pełnej, co się dwa tygodnie trzymają i nie chcą zejść, tylko zmieniają kolorki), więc warto wziąć na to poprawkę 😉

    Polubienie

  3. Boszszz… w końcu ktoś mi podpowiedział jak bardziej mogę wjechać w Achillesa… ja pierdziu, będzie jutro bolało :/. U mnie ten piankowy wałek się sprawdza przy przodzie i bocznym paśmie, na tył to i nawet ten z większymi wypustkami nie daje radę. Tu najlepiej sprawdza się sztanga ale nie rolowanie tylko sztanga na rakach bardzo nisko i uciskanie całym ciężarem ciała miejsce po miejscu, boli jak nie powiem co ale jest dobre ;).

    Polubienie

    1. Nie trzeba jej szukać w decathlonie. Wybierz się do … sklepu zoologicznego. Różne rozmiary, cena poniżej 20zł. W moim osiedlowym sklepiku zoologicznym 3 różne średnice, największa kosztuje 16,20zł

      Polubione przez 1 osoba

  4. Może nie w temacie mobilności – ale też ciut związane z akcesoriami 🙂
    Stosowałeś kiedyś może jakieś skórki gimnastyczne, czy tez inne gadżety które umożliwią dłuższą, niż kilka kipping pull-upów i „kurwa ale boli”, zabawę na drążku – tak by faktycznie można było trochę pośmigać, poćwiczyć bez obaw o zerwanie odcisków ? Testowałeś coś, jakiś sprawdzony konkret mógłbyś polecić, coś na co warto wydać $? Dzięki !

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s